Meditatie en Mindfulness

Wat is Diepte Meditatie?

Diepte Meditatie is een bijzonder effectieve methode om het denken tot rust te brengen.  Deze vorm van  meditatie is een eigentijdse vorm van mediteren. Ze komt voort uit een oude traditie, de Vedische traditie. Het woord Veda betekent kennis van Bewust-Zijn. In deze traditie wordt er al duizenden jaren gemediteerd met behulp van mantra's. Het woord mantra betekent 'bevrijding van het denken'. De mantra's zijn door de eeuwen heen hetzelfde gebleven, maar de overdracht en de beoefening is aangepast aan de behoefte van de mens in deze tijd.

Bij de cursus Diepte Meditatie krijg je van je leraar een mantra, een kort woord zonder betekenis. We gebruiken de mantra in gedachten. De mantra kun je zien als een voertuig, als een 'tool' die je gebruikt om tot rust te komen.

Niet concentreren, maar ontspannen!

Diepte meditatie is geen concentratie methode. Door te mediteren halen we onze aandacht juist bij het denken vandaan. We leren de aandacht naar binnen te keren in plaats van naar buiten te richten. Hierdoor ontstaat spontaan diepe ontspanning. We komen in contact met de lichamelijke en gevoelsmatige beleving van onszelf. Vervolgens ervaren we meer ruimte. Ruimte die in lichaam en geest al van nature aanwezig is, maar die wel onze aandacht behoeft om het te kunnen ervaren.

Contact maken met je lichaam

Naast het gebruik van de mantra is contact maken met je lichaam een belangrijk onderdeel van deze vorm van mediteren. Als we tijdens de meditatie de aandacht naar binnen richten, maken we eerst contact met onze lichamelijke beleving. Dat contact is belangrijk voor het herstelproces. Indrukken van de dag liggen opgeslagen in het lichaam. Door de meditatie wordt het zelfgenezend vermogen van het lichaam versterkt en wordt de balans in je zenuwstelsel hersteld. Vermoeidheid en stress worden verwerkt.

Diepte Meditatie is makkelijk

Iedereen kan Diepte Meditatie leren. Tijdens de meditatie zit je gewoon in een makkelijke stoel.

Mediteren werkt!

Regelmatig mediteren heeft een positieve werking op ons lichamelijk, geestelijk en sociaal welzijn.

  • toename levensenergie en creativiteit
  • toename zelfinzicht
  • versterkt het immuun stelsel
  • remt verouderingsproces
  • bevordert een goede nachtrust
  • Een moment van rust, elke dag!

    Net als bij sporten ervaar je de beste resultaten als je regelmatig mediteert. Plan dagelijks het mediteren in. Veel mensen beginnen de dag met mediteren. Je kunt ook mediteren als je uit je werk komt of als de kinderen in bed liggen. Het vrijblijvende advies is twee keer per dag 20 à 30 minuten.

    ijsland